Ułatwienia dostępu

Skip to main content


REKLAMA
 

Bazary, targowiska i giełdy w Jastrzębiu na kartach historii

 |  Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój
Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój
Dodane przez:
Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój

Giełdy samochodowe, bazarki osiedlowe i zakupy w dolarach amerykańskich.

W latach osiemdziesiątych, rozwój naszego miasta był silnie uzależniony od ogólnej kondycji kraju. Kryzys gospodarczy powodował, że z trudem kontynuowano już rozpoczęte zadania. Mimo upływu czasu, zaopatrzenie jastrzębskich sklepów wciąż nie pokrywało potrzeb mieszkańców. Posiadacze walut krajów zachodnich, czyli tak zwanych walut wymienialnych lub bonów towarowych PKO, mogli kupić niedostępne krajowe i zagraniczne towary w postrzeganych jako luksusowe sklepach Pewex (skrót od Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego), w których ceny podawano w dolarach amerykańskich. Jastrzębski Pewex mieścił się przy ul. Mazowieckiej, a później przy ul. Wrocławskiej. Na podobnych zasadach funkcjonował sklep „Baltony”, który znajdował się w hotelu „Diament”.

W kilku miejscach Jastrzębia tworzyły się bazary czy małe targowiska. Jedno z nich znajdowało się przy ulicy Wrocławskiej. Każdy mieszkaniec mógł zrobić na nim zakupy spożywcze. Sprzedawcy oferowali świeże warzywa i owoce, a także jajka i nabiał.

Targowisko przy ulicy Wrocławskiej. Fot. Zenon Keller.
Targowisko przy ulicy Wrocławskiej. Fot. Zenon Keller.

Początek lat dziewięćdziesiątych to okres prywatyzacji przedsiębiorstw handlowych. Począwszy od 1990 r. rosła ilość placówek handlowych. Liczba sklepów zwiększyła się z 265 do 828 na koniec 1993 r. Lawinowo powstawały małe osiedlowe sklepy i kioski. Poza tym nastąpił rozwój handlu obwoźnego. Targowisko przy ul. Arki Bożka stało się ciasne dla kupców, przylegający do niego teren także zajmowali sprzedający.

Na parkingu przed DH „Gwarek” w niedziele odbywały się giełdy samochodowe. Nierozwiązywalny w PRL problem miasta zniknął – poprawiło się zaopatrzenie, zniknęły puste sklepowe półki i kolejki.

Giełda samochodowa na parkingu przed DH "Gwarek". Fot. Bolesław Dymiński.
Giełda samochodowa na parkingu przed DH "Gwarek". Fot. Bolesław Dymiński.

Ciekawostka! W 1985 r. w mieście zarejestrowanych było 12 558 samochodów osobowych, czyli jeden przypadał na osiem osób, co stawiało Jastrzębie-Zdrój w czołówce Polski, przy średniej krajowej piętnaście osób na jeden samochód.

 

Źródło: "Jastrzębie-Zdrój 1963-2013. Zarys historii młodego miasta" K.Kucia, U.Marcinowska

Przeczytaj pełny artykuł ze źródła:

https://www.jastrzebie.pl/strefa-mieszkanca/aktualnosci/aktualnosc/handel-pod-chmurka


Podziel się z innymi, udostępnij:
REKLAMA

Podziel się swoim zdaniem...
jesteś gościem
lub dodaj jako gość
Ładuję komentarze... Komentarz zostanie odświeżony po 00:00.

Ciekawy temat? Rozpocznij dyskusję. Zostaw komentarz...

na Tapecie! Ciekawe tematy w Jastrzębiu-Zdroju

REKLAMA


Ostanie komentarze

Nie! to zasługa Pana Tomasza, a jak by kto pytał to miasto zbudowała Hetman, nie Gierek, serio!
to pan Urgoł załatwił
Gratulacje od rodziny Matusiaków już popłynęły, za chwile popłynie rzesza członków rodziny Matusiaków do doradzania ii obsadzania stanowisk jak już ...
Wielkie gratulacje Panie Prezydencie!!!
mnie się nikt nie pytał czy chce Łabędzią ulicę. Piktogramy co ulica to inne.

REKLAMA

REKLAMA